ЧЕЗ Разпределения извършва пет нива на контрол в процеса на отчитане на електромерите

Компанията спази 31-дневен период на отчитане и по време на празниците

ЧЕЗ Разпределение извършва стриктен контрол на процеса на отчитане на електромерите. Въведен е рулиращ принцип на отчитане, като се редуват трима различни отчетници в три поредни месеца, а служители на компанията се сменят със служители на външна фирма. За да се намали възможността за субективна грешка, самото отчитане се извършва чрез мобилни терминали, а GPS- координатите на електромера се снемат в момента на отчета.

В процеса на отчитане, при съмнения за нередности в показанията, отчетникът прави снимка на електромера, която се съхранява директно в системата. Извършва се и софтуерен контрол още в момента на въвеждане на данните. Въз основа на натрупаните данни за всеки обект, системата изчислява очаквано потребление със заложен процент на отклонение. Когато отчетникът въведе показанията на преносимия терминал и отклонението се окаже по-голямо, терминалът издава звуков сигнал и се появява системно съобщение.

След софтуерния контрол се извършва и ръчна проверка в така наречения валидиращ център. Всички показания, които са извън зададеното отклонение, се блокират и трябва да бъдат деблокирани ръчно. Това се извършва от служителите във валидиращия център на базата на анализ на потреблението, на снимки от отчетите или на извършени повторни проверки на място. Друг метод за контрол е извършването на проверки на случаен принцип на място. По-късно контрол се извършва и от снабдителното дружество, като там се блокират автоматично фактури с високи стойности и се правят анализи на предходни периоди, а при нужда данните се връщат в ЧЕЗ Разпределение за нови проверки.

„Системата не е проста и е създадена така, че да гарантира сигурността на клиентите. Човешката грешка винаги е възможна, но ние сме разработили достатъчно сигурни механизми за контрол“, каза Илиян Мутафчиев, директор „Мерене и управление на данните“ в ЧЕЗ Разпределение България.

За да гарантира сигурен отчет, компанията се съобрази с 31-дневния период на отчитане и по време на празниците. Компанията си налага този срок и стриктно го спазва, като служителите на дружеството работиха при сложни метеорологични условия, както и през почивните дни. Всеки един отчетник е контролиран чрез GPS-система дали посещава конкретните обекти, които са част от ангажиментите му в определения ден.

 

 

 

публикувано
Януари 2019